Sunday, January 23, 2011

Kawan Baik, Musuh Pun Nak Baik.

Sebelum memulakan ceramah pada hari ini, aku ingin menasihatkan kepada sesiapa yang agak tak suka, diam je. :)
assalamualaikum,

Semua orang ada kawan baik, termasuklah saya. Tetapi, apa guna kawan baik? tahu? tak tahu? Mereka ditugaskan untuk mendengar masalah, berada dalam situasi, gelak bersama, sedih bersama. Bukan bermaksud untuk mempergunakan, tetapi lebih kepada memberi dan menerima. Aku tolong kau, kau tolong aku. Itu maksudnya. Banyak dah kita dengar tentang kawan baik, tetapi pernah kita dengar tentang Musuh baik?

"Jom, aku belanja kau makan?"
" Weh, lepak jom?"
"Datanglah, kita lunch sama-sama."

Musuh dalam selimut, itu kata saintifiknya. Kita berkawan baik. bukan biasa, kawan baik. Tetapi dibelakang? dia cuba untuk menjatuhkan kita. Depan, pijak semut mati. memang lah. Bagi perumpamaan logik sikit. Pijak lipas tak mati. Baiknya ya Allah, bukan main belanja makan, belanja minum, belanja segala macam. Belanja je, banyak sangat duit mungkin? Tapi di belakang, kutuk sana, kutuk sini, fitnah situ, hina sana balik. Dia juaralah.

Tapi kenapa motifnya? ha, itu yang kita tak berapa nak tahu. Takkan nak tanya bulat-bulat? "apa motif sebenar kau ha?" berani kah? kalau hati kental boleh lah kot. Nama pun musuh, macam-macam jenis ada. cuma jenis ni saya kurang jahat sikit dari israel tu. Sebab dia tikam dari belakang dimana kitapun tak sedar.

Apa nak buat? hindarkan. Tapi jangan jadi bodoh asal jumpa lari, asal jumpa lari. Itu tak guna otak namanya. Guna reverse emotion. Dia buat dasyat, kita buat tak dasyat. Dia belanja, kita mintak mahal. Dia ajak lepak, kita jangan bagi dia balik. Tak lama dia pun taknak belanja, taknak lepak dengan kita dah. Logik tak? Tapi kalau agak-agak nak orang belanja jee, tahan jelah telinga tu. :)

Ingat, ada orang macam ni, saya pun tengah ontheway ada ni. haha

1 comment:

  1. biasalah kat dunia ada macam-macam manusia.
    macam-macam ragam..kalo rase boleh go on,teruskan..
    kalo takleh cari kawan baru..hehe..
    btw,saye baru dalam dunia blog ni...haiii...:)

    .: mungkin ini takdirnya~

    ReplyDelete