Thursday, December 2, 2010

Tips : Simpan Duit

Assalamualaikum.

hehe, bagus, mulakan dengan salam. :) yahh, hari ini aku baik hati untuk meng'share' dengan kamu semua tips jimat duit yang telah saya amalkan sejak dulu lagi :) Actually, kenapa kita berjimat? nak bagi duit berlambak-lambak dalam saving? ke nak peram jadi jeruk? mahupun buat roket yang banyak? haha. Bagi aku, bagi aku lah kan, tiada guna aku nak simpan duit banyak-banyak tanpa arah tuju. semua tu sia-sia. kenapa? kenapa bila kita dah ada sebilangan duit yang agak besar jumlahnya, duit itu akan hilang sedikit demi sedikit? haha

1) Simpan duit kena ada matlamat,
- tak kira jangka panjang atau pendek, aim satu benda yang kita inginkan, contoh, nak beli laptop dalam masa 6bulan. so, mesti dapat punya dalam 6bulan asalkan bersungguh la. tapi kalau memang maksima 20sen je dapat sehari, jangan la target 6bulan jugak, ikut kemampuan. haha

2) Buat 1 akaun bank untuk simpanan
- Ha, cara ini aku rasa berkesan gila. haha. buat lagi satu akaun, kemudian masukkan semua duit simpanan dalam tu, contohnya, aku ada maybank, dalam tu semua untuk perbelanjaan sebulanan, dan satu lagi akaun RHB, untuk simpanan :) jangan lah buat maybank sebagai akaun simpanan kerana ATM maybank sangat bersepah dimana-mana. lain kalau kuat iman. haha

3) Buat checklist/wishlist.
- Ya, remaja seperti saya memang banyak nak dibeli, dan saya pasti ramai yang dah tau buat ini, :) caranya? sinkronais dengan cara yang pertama. haha

4) Cari seseorang untuk simpankan simpanan anda
- sebelum panjang lebar, jangan bagi kepada sesiapa yang langsung ataupun hanya 99% korang percaya. insyaallah, jahanam lah simpanan anda semua. haha. suruhlah ibu bapa, adik beradik, mahupun kawan yang BETUL boleh dipercayai untuk simpan duit anda, dan jangan lupa pesan, kalau mintak, jangan bagi. haha

5) Pinjamkan duit kepada orang lain,
- Oh, cara ini sungguh berisiko, tetapi juga sangat mulia :) bagi sahaja kepada sesiapa yang ingin meminjam duit anda, tak kira lah berapa jumlahnya, jangan bagi pinjam semua sudah -,- so, bila kutip hutang, boleh senyum sampai telinga :) tapi tu part paling bahaya. faham jela. haha

Cukuplah, bagi banyak-banyak bukan korang buat. haha, setakat ini,cara-cara diatas adalah sangat berkesan bagi saya untuk menyimpan duit nak dibandingkan dengan menyimpan duit di tabung bulung. renung-renungkan, dan selamat beramal :)

*huh, pernah mengamuk dekat orang sebab taknak bayar hutang,

No comments:

Post a Comment