Tuesday, February 16, 2010

Kehidupan.


Bila aku gembira, aku cuba untuk gembirakan mereka.
Tetapi bila mereka gembira, kenapa mereka tidak gembirakan aku?

Bila aku nampak mereka bersedih, aku cuba untuk kurangkan sedihnya.
Tetapi bila aku bersedih, kenapa aku bersedih seorang diri?

Bila mereka berasa takut, aku cuba menenangkan mereka.
Tetapi bila aku berasa takut, kenapa tiada siapa disisiku?

Bila mereka tersepit, aku cuba mengurangkan kesempitan mereka.
Tetapi bila aku tersepit, kenapa mereka membiarkan aku kesempitan?

Bila mereka keseorangan, aku cuba untuk meluangkan masa dengannya.
Tetapi bila aku keseorangan, kenapa mereka lari jauh dari aku?

Bila mereka meminta pertolongan, aku akan tolong sedaya upayaku.
Tetapi, bila aku meminta pertolongan, kenapa mereka menolak?

Bila mereka ada masalah, aku cuba menjadi pendengar yang baik.
Tetapi bila aku ada masalah, kenapa mereka pekakkan telinga?

Aku juga seorang manusia biasa yang tidak akan pernah sempurna daripada
segala hal. Aku perlukan seseorang. Aku juga seorang manusia.

~aRiFF~ ©

No comments:

Post a Comment