Thursday, July 21, 2011

Pengembaraan Bermula (Part 1)

Mungkin entry ini agak panjang . 4 Hari punya program yang dikenali sebagai KPO. Kursus Kepimpinan organisasi . Blog ini sebagai diari untuk jadikan bahan bacaan masa hadapan . haha :)

16 Julai 2011

Seawal 8.30 pagi bertolak daripada UiTM Pulau Pinang dan sampai di Melaka Tropical Fruit Farm lebih kurang 4.30 petang . Aku pergi dalam keadaan terpaksa kerana cuti terpaksa dikorbankan selama 4 hari . Tak banyak aktiviti yang dibuat pada hari itu . Cuma berkenalan dan sedikit aktiviti ringan . Diasingkan mengikut kumpulan yang telah ditetapkan dan dorm masing-masing .

17 Julai 2011

1st Briefing

Bangun seawal 6.00 pagi untuk solat berjemaah bersama-sama . Setelah selesai minum pagi , aktiviti Explorace dimulakan . Aku mula berasa sedikit seronok . Kami semua dihantar ke Stadium Hang jebat sebagai checkpoint pertama. Kami diminta untuk mengira kerusi di tingkat 5, row pertama, dan mencari klu disemua tempat duduk stadium .

Tengoklah macam mana nak cari -,-

Boleh bayangkan lah sebesar stadium itu , nak cari kad yang besar sikit dari IC. Memang pedih haha . Setelah lebih kurang sejam disitu , tugas selesai . Kami diminta untuk ke Taman Botanikal Melaka yang sejauh 10km tanpa dibekalkan kenderaan , terpaksa juga kami membayar bas UiTM yang masih berasa disitu .

Okay , Rehat jap . Muka kepenatan haha


Sampai di sana , Kami diminta untuk Melukis poster berasaskan tanah liat, daun kering , dan ranting kayu . Tak rupa poster dah . Haha . Berjaya lagi . Setelah itu , kami diminta pula ke Taman Tasik Melaka . Oh , disini yang memakan masa yang sangat lama , Tersesat . Hampir 2 jam berjalan tanpa arah tujuan . Letih jangan tanya lah . Nak pengsan . Haha . Sebenarnya tempat tu hanya 1km dari Taman Botanikal . Sangat geram haha .

Haha, muka sorang2 :D

Sampai disana , setiap kumpulan perlu singkirkan dua peserta , aku volunteer kerana kaki terseliuh , susah nak berjalan . perit . Haha . Seterusnya, UiTM Bandaraya Melaka . Disitu tugas agak senang , kami diminta menangkap gambar seolah sedang menampung tulisan UiTM itu . Berjaya . Terus ke bangunan Stadhuys. Kami diminta untuk menjual Jeruk dengan harga minimum RM6 . Haha , memang Foreigner la target . Selesai lagi .

Haha , Ada lagi satu tugas sebelum berakhir . Kami diminta untuk menyanyikan lagu 'Standing In The Eyes' bersama Foreigner . Haha , ini paling best . dapat pula yang sporting . Thanks dude!



Haha , Last check point . Dataran Pahlawan . Lega bila sampai disana . Penat menjadi hilang serta merta . Walaupun tak menang , tetapi boleh habiskan semua task yang diberikan . itu yang kami bangga . Good job :)



Bersambung..

2 comments: