Saturday, February 12, 2011

Plagiarism, Copycat, Copyright Reserved.

Stealing, If you can't get what you want legitimately. Before that, tahu atau tidak apa itu Plagiarism? Tak tahu? Source from wikipedia, the wrongful appropriation, close imitation, or purloining and publication, of another author's language, thoughts, ideas, or expressions, and the representation of them as one's own original works. Ha, faham-faham lah sendiri :)

Ada sesetengah blog yang kononnya sangat concern dengan aktiviti copy-meng'copy' ini kan. Kononnya menentang habis-habisanlah kegiatan ini. Siap mengamuk tak bagi orang lain copy entry dia. Eh, tolong lahh. Macamlah semua kandugan blog kau tu semua kau sendiri yang buat. Layout pun ambil internet, footer buang lepas tu cerita macam kau buat sendiri. Itu Plagiarism, faham?

Ish, aku bukan nak menyokong semua ini, tapi agak-agak lah sikit kan. Tak payah lah teruk macam tu sekali, Macam ni sebenarnyaa, boleh nak copy, tapi letak lah "thanks to" ke, kalau nak poyo-poyo sikit "di-cilok daripada" orang tak marah kita kan? Orang pun tak marah kita nak copy. Hargai kerja orang sikit. Sikit cukup lah, tak minta hadiah pun kan? :)

Blog aku, blog biasa takde orang nak lalu pun, Kalau aku ambil gambar dari google memang aku takkan letak copyright, sebab dah taktau siapa punya. Sorry lah sangat-sangat. So, nak copy-copy lah. Unless stated gambar tu memang aku tangkap, entry memang aku yang buat dan fikir sendiri, memang kau tak boleh ambil senang-senang lah kan. :) Senang cerita, kita hargailah kerja orang lain sepertimana kita nak orang lain hargai kerja kita. Renung-renungkan dan selamat beramal :D

ish ariff, hentikan lah -____-

No comments:

Post a Comment